Anul ăsta împlinesc 15 ani de când lucrez în vânzări. Am trăit multe anotimpuri economice („primăvara” din 2004-2006, „vara” de dinainte de criză cu economia duduind, „toamna” de până în 2009, „iarna” grea a anilor 2009-2011 și bineînțeles noul ciclu economic în care am intrat). Și pot trage o concluzie. Lucrurile s-au schimbat mult în vânzări.
- Comunicarea consilier vânzări – client se face din ce în ce mai mult digital.
„Vă trimit ofertă personalizată pe mail”; „Aș dori niște poze cu produsul pe WhatsApp”; „Hai să facem un apel video!”; „Vă aștept la sediu. Vă distribui locația pe WhatsApp”; - Cererile de ofertă și răspunsul/oferta pe mail sau WhatsApp au înlocuit apelul rece (care oricât ar mai vrea unii să creadă altceva, a murit).
- Inteligența artificială începe să înlocuiască operatorii din call-center. Băncile, clinicile și mulți alți furnizori de servicii folosesc pe site-urile lor boți care răspund instant clienților la întrebări și solicitări.
- Automatizări. Clasicul CRM începe să fie depășit, cel puțin dacă este folosit doar ca alternativă la bătrâna agendă cu foi și face loc soft-urilor complexe pentru vânzări care se ocupă de toate etapele de la prospectare și până la post-vânzare.
- Și managerii români au înțeles importanța marketingului de conținut. Optimizarea pentru motoarele de căutare (SEO), reclamele video pe Facebook și managementul conținutului dinamic al blogurilor prind din ce în ce mai mult teren. Toate sunt metode foarte eficiente pentru a vinde pasiv.
- Clienții sunt din ce în ce mai mulți din zona milenials / generația Y. Pentru că la ei sunt banii (grupul de vârstă 35-40 ani câștigă cel mai bine în România).